CogniTech
/

Adding human value through applied cognitive research


Long Division Machine (LDM)


(in Dutch) De Staartdeelmachine (SDM) is een game-achtige omgeving voor het leren staartdelen. Dit is een computerprogramma dat aan de Universiteit Leiden ontwikkeld is.   Het is geschreven in Visual Basic en vloeit voort uit onze   wens een empirisch gefundeerde (en op psychologische inzichten  gestoelde) methode te ontwikkelen om deze complexe rekenkundige  bewerking te onderrichten.


De didactische methode die deze software ondersteunt is gebaseerd op kolomsgewijs herhaald aftrekken (ook wel bekend als "progressief schematiseren") volgens een "zo efficiënt mogelijke" strategie. Dit dient als basis voor de latere verwerving van het meest efficiënte algoritme dat bekend staat als "klassiek staartdelen". Eerder onderzoek op basisscholen heeft ondersteuning opgeleverd voor de leerbaarheid en bruikbaarheid van deze basismethode en de door ons  ontwikkelde software.


Het programma ondersteunt verscheidene kennis- en vaardigheidsniveau's waarmee de leerling uitgedaagd kan worden zijn deelkennis en -vaardigheid te testen en te doen toenemen. Tegelijk is het programma flexibel genoeg om deel uit te maken van diverse onderwijsmethoden waarin het belang van goed onderricht in deze complexe rekenkundige bewerking erkend wordt. Ook heeft het programma uitgebreide en zeer gedetailleerde loggingsfaciliteiten waarmee de leerkracht zelf   een diagnose kan maken van sterke en zwakke punten van de kennis en vaardigheid van de leerling in een bepaalde fase van het rekencurriculum. Hiermee kan de leerkracht zelf het niveau en de soort ondersteuning van de Staartdeelmachine vaststellen dat de leerling op dat moment nodig heeft.






Functionality (summary)

 


Game levels correspond to the learning stage the pupil is in and vary from level 1 (minimum number of constraints) to level 5 (maximum number of  constraints).

  • Sessions can be interrupted and later resumed for each pupil.
  • Four types of performance scores are logged for off-line use by the teacher. Scores are also visualized in interface in order to give feedback to and motivate the pupil.


  • Detailed logs are kept of solution traces for every completed exercise.
  • Initial settings for level and interface features to be used can be read from initialization file, but can also be changed interactively at beginning of each session. Settings chosen are logged and “remembered” for each pupil. 
  • Performance data and information about   settings are also written to easy-to-read result file and to SPSS-compatible data file. 
  • Various types of on-line help are available   and can be customized by the teacher to accommodate specific information needs of the   pupil population. 
  • Exercises can be predefined by teacher in separate exercise file
  • LDM can demonstrate itself for exercises read from separate demo-exercise file.




Downloads and further information